7 Gouden tips voor Black Friday

Terug naar het overzicht

7 Gouden tips voor Black Friday

Arjan van Emmerik, Client Service Manager binnen Itonomy en meer dan 10 jaar werkzaam binnen ecommerce, weet als geen ander tegen welke problemen organisaties aanlopen in dit piekmoment van het jaar. Dagelijks voorziet hij retail-eigenaren, e-commerce managers en contentmanagers van adviezen en oplossingen en in een interview deelde hij zijn tips voor een goede voorbereiding op Black Friday. Lees hier zijn tips.

√ Zorg dat je webshop een goed fundament heeft. Dat begint met een stabiele webshop die op de meest cruciale elementen up to date is. Check bijvoorbeeld of je certificaat niet is verlopen en voorkom dat je een veiligheidslek hebt.

√ Als je verwacht dat je webshop veel aandacht krijgt is het zeer belangrijk de server waar je shop op draait ruim op te schalen. Vaak kun je samen met je hosting partij of development partner bespreken wat je nodig hebt. Wanneer je heel actief commercials hebt ingezet op je campagne, zorg dan dat je de capaciteit variabel kunt opschalen (auto scaling). Je hebt te maken met extreme pieken en dalen van mensen die je shop bezoeken, dus zorg dat je shop goed bereikbaar blijft tijdens deze pieken.

√ Creëer een overzichtelijke sale categorie waarbij de korting, ofwel het voordeel voor de klant, duidelijk zichtbaar is. Wij voorzien je graag van tips!

√ Door drukte kan de levertijd afwijken van wat de klant doorgaans van je gewend is. Het is belangrijk dat je dit goed communiceert. Dit doe je bijvoorbeeld in een banner op een prominente plek in je shop, maar ook in de bevestigings-email die de klant na aankoop ontvangt.

√ Als je drukte verwacht, zorg dat je fulfilment partij hiervan op de hoogte is zodat ook zij hierop voorbereid zijn.

√ Test je acties:

  • Heb je een kortingscode? Test of deze werkt met de voorwaarden die er bepaald zijn.
  • Heb je een actie waarbij tijdens een bepaalde periode afprijzingen actief moeten zijn? Test dit dan eerst op een testomgeving.
  • Test desnoods op een moment wanneer het relatief rustig is, om twee uur ’s nachts bijvoorbeeld. Je zet je actie kort live en kijkt of alles werkt zoals verwacht. De klant die dan toevallig wakker is en kan profiteren heeft dan mazzel. Dat is nog altijd beter dan dat het niet werkt!
  • Controleer altijd wanneer de actie echt live staat of het dan ook nog werkt: plaats een bestelling en controleer of alles naar verwachting verloopt.

√ Zet je eigen personeel niet onnodig onder druk tijdens een drukke sale en zorg voor extra personeel om deze periode zo goed mogelijk te laten verlopen. Was Black Friday een succes? Vier je succes met elkaar!

We hoeven ongetwijfeld niet te vertellen hoe je Black Friday aanjaagt, maar hierbij toch een aantal marketing- & salestips voor een nog groter succes van je Black Friday sales:

  • Om je sale goed te laten verlopen is het goed om eerst na te denken over wat je eigenlijk als meerwaarde kunt toevoegen in zo’n sale. Oude collectie of juist een primeur voor een leuke voordeel prijs?
  • Maak een leuke mailing met je aanbieding.
  • Kondig ruim van tevoren aan dat je een sale hebt: plaats banners op je webshop of zet een online campagne op. Heb je ook echte winkels? Leg daar ouderwets gedrukte flyers neer. Heb je adressen van klanten: stuur dan iets via de post.
  • Geef trouwe klanten een soort pre-sale de avond ervoor of geef deze klanten een extra korting tijdens de sale. Trouwe klanten zijn de royalties van je webshop, ze verdienen iets extra’s.
  • Combineer een actie met een leuk cadeautje waarbij je terugkerende sales genereert, zoals 5% korting bij je volgende aankoop.
  • Zorg voor een goede en vriendelijke bezetting op de helpdesk. Als klanten vast komen te zitten zijn dat de mensen die jouw Black Friday sale alsnog tot een succes maken!

Meer weten over onze e-commerce diensten? Neem dan contact met ons op.

 

Bekijk cases