Solver Media
Adobe Commerce platform met Headless front-end
Voor Solver Media, Europese marktleider op het gebied van waterpompen, hebben we hun Magento webshop naar een hoger niveau getild. Solver Media wilde overstappen op een headless Magento systeem, waarbij de front-end losgekoppeld is van de back-end voor betere & snellere prestaties, efficiëntere mogelijkheden om te kunnen opschalen en flexibiliteit.
Strategisch partnership tussen Itonomy en Solver Media
Zodra Solver Media en Itonomy in gesprek raakten was een headless oplossing voor de webshop al snel een realistische optie. Na intensief gebruik en uitbouw van de huidige Magento webshop, werden de limieten van Magento bereikt. Voor een verbeterde e-commerce omgeving, zocht Solver Media daarom actief naar een specialistische e-commerce partner voor advies en realisatie van een headless e-commerce platform. Het doel daarbij was om de prestaties en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren.
“Naast herontwikkeling zochten we een partner die ons blijvend kon ondersteunen. Itonomy biedt specialisten in alle webwinkelaspecten, waardoor ze de ideale partner zijn. Tevens is het uiterst belangrijk om met een technische blik naar design te kijken en andersom; het feit dat die twee trajecten bij jullie ook verweven zijn, is belangrijk voor ons.” – Alex Timmer, Solver Media
"Toen de noodzaak bij ons groot was om onze online omgeving te verbeteren, hebben we na een selectie gekozen voor het gedegen plan en specialistische team van Itonomy.
Alex Timmer, Hoofd IT bij Solver Media
Implementatie van Adobe Commerce en headless front-end
Voor een doordachte strategie heeft Itonomy diverse strategiesessies met Solver Media georganiseerd. Hierbij werd gekeken naar de scenario’s voor een optimale e-commerce strategie. Uiteindelijk bleek Adobe Commerce de beste fit te zijn voor de toekomst. Hierbij zijn de functionaliteiten en de volwassenheid van dit platform de hoofdreden. Ook ondersteuning van de hosting met de Adobe Cloud zorgt voor een stabiele en snelle omgeving. Door de kracht van Adobe Commerce te benutten, biedt deze back-end robuustheid, schaalbaarheid en een uitgebreide set aan functies die essentieel zijn voor een moderne e-commerce oplossing.
Headless front-end
Partnerbedrijf Touchwonders heeft parallel hieraan de headless front-end gebouwd. Deze scheiding tussen front-end en back-end zorgt ervoor dat beide lagen onafhankelijk van elkaar kunnen worden geoptimaliseerd, wat leidt tot snellere laadtijden, een betere gebruikerservaring en meer flexibiliteit in het ontwerp en de functionaliteit. Performance is voor Solver Media een van de speerpunten voor hun e-commerce omgeving.
Headless CMS
Dankzij de headless oplossing is er ook een headless CMS gerealiseerd. Dit headless CMS stelt Solver Media’s marketing team in staat om flexibel en snel content te realiseren en publiceren. Zonder technische kennis en met veel vrijheid is het marketingteam hierdoor onafhankelijk geworden van de techniek en dus de back-end. Dit heeft geleid tot veel efficiëntere publicatie van nieuwe producten en productgroepen.
Voordelen van Adobe Commerce met een headless front-end
De combinatie van een schaalbaar en flexibel commerce platform en een losgekoppelde front-end biedt tal van voordelen voor de organisatie:
- Snellere prestaties: Door de front-end los te koppelen van de back-end kunnen pagina’s veel sneller laden, wat zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring.
- Flexibiliteit en schaalbaarheid: De losgekoppelde architectuur maakt het eenvoudiger om nieuwe functionaliteiten toe te voegen en de website uit te breiden zonder de stabiliteit van het systeem in gevaar te brengen. Voor Solver Media is dit belangrijk, gezien het grote aantal vertalingen van hun website.
- Betere beveiliging: Adobe Commerce biedt geavanceerde beveiligingsfuncties die de gegevens van zowel de klant als het bedrijf beschermen.
- Optimale gebruikerservaring: De headless front-end gebouwd door Touchwonders stelt Solver Media in staat om een gepersonaliseerde en intuïtieve gebruikersinterface te bieden die aansluit bij de behoeften van hun klanten.
Koppeling Infor met Adobe Commerce
De koppeling van Adobe Commerce met Infor is een strategische integratie die de efficiëntie verhoogt. Adobe Commerce wordt gevoed vanuit Infor waardoor er veel automatisering bereikt wordt voor Solver Media. Door deze twee systemen te verbinden, kan Solver Media hun voorraad, bestellingen, klantgegevens en verzendinformatie synchroniseren. Dit voorkomt handmatige fouten en verbetert de klantervaring. Met realtime gegevens kunnen bedrijven nauwkeuriger voorraad beheren, bestellingen volgen en klantspecifieke regels toepassen.
Uitdagingen Adobe Commerce met Infor?
Wat essentieel is bij de realisatie van een dergelijke koppeling is om voldoende ketentesten uit te voeren. Daarom is bij Solver Media gebruik gemaakt van een uitgebreid testplan. Hier zijn enkele specifieke valkuilen die we bij de realisatie ondervonden:
- Onvolledige gegevens: We merkten dat relevante gegevens soms ontbraken om correct te worden gesynchroniseerd tussen de systemen. Ontbrekende of onjuiste informatie kan leiden tot problemen zoals verkeerde prijzen, voorraadtekorten of onjuiste klantgegevens.
- Performance monitoring: Na de implementatie moet de integratie continu worden gemonitord. Itonomy heeft op zowel front-end als back-end diverse monitoring tools geïmplementeerd. Zo wordt gebruik gemaakt van de monitoring software van “oh dear” en de backend systemen door o.a. New Relic.
- Zorg voor documentatie: Bij Solver Media is gedetailleerde documentatie over de integratie aangelegd. Dit is nuttig voor toekomstige onderhouds- en ondersteuningsdoeleinden. Zeker omdat het platform toekomstbestendig dient te zijn en er nieuwe webshop(omgevingen) toegevoegd gaan worden.
Adobe Commerce als kwalitatief e-commerce platform
Het eindresultaat mag er zijn: er staat een e-commerce omgeving die naar een hoger niveau is getild dankzij de implementatie van het kwalitatieve Adobe Commerce platform.
“Nu het project grotendeels is opgeleverd en wij het weer in eigen beheer hebben, heb ik opnieuw zin in mijn werk omdat het platform naar een hoger niveau is getild. Ik wil zelfs stellen dat ik het team en de dagelijkse samenwerking mis, omdat we het zo goed konden vinden met z’n allen!” zegt Alex Timmer. Solver Media waardeerde vooral de soepele samenwerking en de integratie van hun developers in het Itonomy development team. Dit zorgde voor een wederzijds leerproces en een efficiënte voortgang van het project.
Het idee is dat Solver Media het verdere development zelf doorzet, waarbij zij kleine optimalisaties oppakken en Itonomy ondersteunt bij grotere optimalisaties.
We zijn trots op deze samenwerking en kijken ernaar uit om Solver Media te blijven ondersteunen in hun groei en succes in de e-commerce wereld.