Adobe / Magento inzetten voor UX design van je webshop

Twee termen waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt als websitebouwer of Adobe Magento developer zijn User Interface-design en User Experience. Beiden zijn belangrijke zaken wanneer er wordt gesproken over webdesign, maar wat zijn de verschillen? Waarom zijn ze zo relevant voor de ontwikkeling van jouw merk? En op welke manieren kan jij ze gebruiken bij het ontwerpen van een webshop?

Wat is UX design precies en wat zijn de mogelijkheden?

Het creëren van de beste customer experience is belangrijk bij het ontwerpen van een webshop. Maar hoe begin je daar als developer of websitebouwer mee en waar let je op? Uiteindelijk moet de stijl die wordt gehanteerd passen bij wat je met het merk wilt uitstralen. Bij de user experience is het dan ook belangrijk om op de kleinste details te letten. Het uitwerken van een lettertype of de grootte van een button kan al een aanzienlijk verschil maken in de gebruikerservaring. Voordat je daar als developer mee aan de slag gaat, is het verstandig om eerst eens te kijken naar UI.

UI / UX DESIGN

De twee termen kunnen voor wat verwarring zorgen als deze nieuw zijn. Goed om te weten is dat user interface-design gelijkstaat aan het eerste contactpunt met jouw webshop, ofwel de eerste indruk van je klant. Met dit in gedachten is het een logische stap om hier aandacht aan te besteden. Toch is dit iets wat in de praktijk nauwelijks op een goede manier voorkomt.
Het achterlaten van een goede indruk is in het huidige digitale tijdperk belangrijker dan ooit. Een opvallende interface die de gebruiker stimuleert om een bepaalde actie te ondernemen, is wat je wilt bereiken met een sterk ontwerp. Zeker als je bedenkt dat jouw webshop het enige is wat de gebruiker van jouw bedrijf gaat zien, wil je er een waardevolle beleving in creëren.

Waarom Itonomy?

In de basis bestaat het hebben van een eigen webshop uit het bedenken, bouwen en onderhouden van het platform. Itonomy is gespecialiseerd in het ontwikkelen van e-commerce platformen met Magento Commerce en Magento Community. Onze Adobe – Magento webshops krijgen een design op maat, waardoor het design volledig aansluit op jouw wensen en de behoeften van je gebruikers. Onze Adobe – Magento experts denken met je mee en staan garant voor het ontwikkelen van een hoogwaardige en schaalbare webshop in Magento 2.
Heb je al een bestaande webwinkel in een ander CMS en wil je overstappen naar Magento? Lees dan hoe een migratie naar Magento 2 wordt uitgevoerd.

Itonomy is exclusief Adobe (Magento) Professional partner en helpt je graag bij de realisatie van de beste webshops. Laten we kennismaken!

Lees hier de case van Dutch Dandies

Creëer een sterk visual design

Dit doe je door een sterk UX design te (laten) maken waarin de gebruiker jouw merk duidelijk herkent. Waar het bij het user interface-design draait om de uiterlijke kenmerken van de website, draait het bij de user experience of customer experience meer om wat er in het hoofd van de gebruiker gebeurt. Hoe reageert de gebruiker op een bepaald onderdeel? En wat gebeurt er als je de kleuren verandert?
Het bovenstaande is goed in kaart te brengen door bepaalde functionaliteiten en structuren binnen jouw webshop te testen. Zet hierbij de gebruiker centraal. Wat is het doel van de gebruiker? Hoe wordt dit doel bereikt? Is het doel makkelijk te behalen, of moeten er teveel stappen worden doorlopen? Indien het antwoord op die laatste vraag ‘ja’ is: wat moet er gebeuren om het proces te verkorten en de gebruikservaring zo optimaal mogelijk te maken?
Om dit in kaart te brengen zijn er tal van verschillende extensies, tools en andere ERP koppelingen.

Responsive webdesign draagt bij aan optimale gebruikerservaring

Bij een responsive webdesign wordt er niet in het hoofd van de gebruiker gekeken, maar naar het gedrag dat er wordt vertoond binnen de webshop. En daarbij ook op welk device er wordt gesurft. Mobile first is daarin een groot onderdeel van het opzetten van een sterk UX design.
Responsive betekent in feite ‘snel reagerend’, alleen gaat het hier niet om een snelle website die bijdraagt aan de optimale gebruikservaring. Nee, we zitten toch meer in het straatje van UX design. Een responsive webdesign houdt in dat een webshop zo wordt gebouwd dat deze op verschillende apparaten de meest optimale gebruikerservaring kan realiseren. Onderdelen die mee kunnen bewegen zijn bijvoorbeeld contentblokken of afbeeldingen.

De uitdagingen in het opzetten en behouden van een sterk UX design

Een van de belangrijkste uitdagingen die bedrijven ervaren is het meten van het UX design ten behoeve van optimalisatie. Het meten van de ervaring die de gebruiker binnen jouw webshop beleeft is cruciaal voor het op peil houden van deze optimale gebruikservaring. Hoe doe je dit en wat zijn de mogelijkheden? Welke metrics houd je bij en wat doe je vervolgens met deze inzichten?
Vaak wordt er (áls er al mee begonnen is binnen de organisatie) zoveel data verzameld dat niemand er vervolgens iets mee doet. Ook hier zit het in de details: denk voordat er wordt gemeten na over welke data relevant is en wat er verbeterd moet worden. Ook dit kan worden bepaald aan de hand van data, want die informatie liegt nooit.