Magento inzetten voor UX design van jouw webshop

User Interface-design en User Experience zijn twee termen waar je vandaag de dag niet meer omheen kunt als websitebouwer of developer. Beiden zijn essentiële aspecten wanneer er wordt gesproken over webdesign, maar wat zijn de verschillen? Waarom zijn ze zo relevant voor de ontwikkeling van jouw merk en producten? En op welke manieren kan jij ze gebruiken bij het ontwerpen van een webshop?
In de basis bestaat het hebben van een eigen webshop uit het bedenken, bouwen en onderhouden van het platform. Itonomy is gespecialiseerd in het ontwikkelen van e-commerce platforms met Magento Commerce en Magento Community. Onze Magento 2 webshops krijgen een design op maat, wat betekent dat het design aansluit op alle wensen van jou en jouw gebruikers. Onze webshop bouwer denkt met jou mee en staat garant voor het ontwikkelen van een hoogwaardige en schaalbare webshop in Magento 2.
Heb je al een bestaande webwinkel in een ander CMS en wil je overstappen naar Magento? Lees dan hoe een migratie naar Magento 2 wordt uitgevoerd.

Wat is UX design precies en wat zijn de mogelijkheden?

Het creëren van de beste customer experience is belangrijk bij het ontwerpen van een webshop. Maar hoe begin je daar als developer of websitebouwer mee en waar let je op? After all, de stijl die wordt gehanteerd moet uiteindelijk aanpassen bij wat het merk wil uitstralen.
Bij de user experience is het dan ook belangrijk om op de kleinste details te letten. Het uitwerken van een lettertype of de grootte van een button kan al een aanzienlijk verschil maken voor de gebruikservaring. Maar voordat je daar als developer mee aan de slag gaat, is het verstandig om eerst eens te kijken naar UI.

UI UX design

De twee termen kunnen voor wat verwarring zorgen als deze nieuw zijn. Goed om te weten is dat user interface-design gelijkstaat aan het eerste contactpunt met jouw webshop. Met dit in gedachten is het een logische stap om hier aandacht aan te besteden. Toch is dit iets wat in de praktijk minder vaak voorkomt dan je denkt.
Het achterlaten van een goede indruk is in deze digitale wereld waarin we leven belangrijker dan ooit. Een opvallende interface die de gebruiker stimuleert om een bepaalde actie te ondernemen is wat je wil bereiken met een sterk ontwerp. Zeker als je bedenkt dat jouw webshop het enige is wat de gebruiker van jouw bedrijf gaat zien, wil je er een waardevolle relatie mee opbouwen.

Creëer een sterk visual design

Dit doe je door een sterk UX design te maken waarin de gebruiker jouw merk binnen een oogwenk herkent. Waar het bij het user interface-design draait om de uiterlijke kenmerken van de website, draait het bij user experience of customer experience meer om wat er in het hoofd van de gebruiker gebeurt. Hoe reageert gebruiker A op dit onderdeel? En wat gebeurt er als je de kleuren verandert?
Het bovenstaande is goed in kaart te brengen door bepaalde functionaliteiten en structuren binnen jouw webshop te testen. Zet hierbij de gebruiker centraal. Wat is het doel van de gebruiker? Hoe wordt dit bereikt? Is het doel makkelijk te behalen, of moeten er te veel stappen worden doorlopen? Indien het antwoord op die laatste vraag ‘ja’ is: wat moet er gebeuren om het te verkorten en de gebruikservaring zo optimaal als mogelijk te maken?
Om dit in kaart te brengen zijn er tal van verschillende extensies, tools en andere ERP koppelingen.

Een responsive webdesign kan uitkomst bieden voor de optimale gebruikservaring

Voortbordurend op hetgeen wat hierboven vermeldt staat is het gebruik van een responsive design. Bij een responsive webdesign wordt er niet in het hoofd van de gebruiker gekeken, maar naar het gedrag wat er wordt vertoond binnen de webshop. En daarbij ook op welk device er wordt gesurft. Mobile first is daarin een groot onderdeel van het opzetten van een sterk UX design.
Responsive betekent in feite snel reagerend, alleen gaat het hier niet om een snelle website die bijdraagt aan de optimale gebruikservaring. Nee, we zitten toch meer in het straatje van UX design. Een responsive webdesign houdt in dat een webshop zo wordt gebouwd dat deze op verschillende apparaten de meest optimale gebruikservaring kan realiseren. Onderdelen die mee kunnen bewegen zijn bijvoorbeeld contentblokken, afbeeldingen of andere media.

De uitdagingen van het opzetten en behouden van een sterk UX design

Een van de belangrijkste uitdagingen die bedrijven anno 2021 hebben is het meten van het UX design om deze te verbeteren. Het meten van de ervaring die de gebruiker binnen jouw webshop beleeft is cruciaal voor het op peil houden van de optimale gebruikservaring. Hoe doe je dit en wat zijn de mogelijkheden? Welke metrics hou je bij en wat doe je vervolgens met deze inzichten?
Het kan erop lijken dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak wordt er (als er al mee begonnen is binnen de organisatie) zo veel data verkregen dat niemand er vervolgens iets mee doet. Ook hier zit het in de details: denk voordat er wordt gemeten na over wat relevante data is om te verzamelen en wat er verbeterd moet worden. Ook dit kan worden bepaald aan de hand van data want, die informatie liegt nooit.

De identiteit van jouw merk naar buiten uitdragen door een gedegen user interface in Magento

Kortom is het van essentieel belang dat er een goede samenwerking ontstaat tussen UX design en interface. Verbind de UX aan andere typen beleving en op deze manier worden de gebruikers door op de meest optimale manier door de funnel gevoerd.
Wil je meer weten over hoe Magento Commerce hierin kan ondersteunen? Vraag een gratis demo aan bij Itonomy. Wij zijn erkend Magento Professional Solution Partner en vertelt graag over de functionaliteiten die bij Magento zijn geïntegreerd voor het verbeteren van een UX design.
Heb je andere vragen over Magento of ben je op zoek naar andere informatie over jouw webshop design? Neem vrijblijvend contact op met Christiaan de Jong. Bel 06-18966077 of e-mail naar christiaan.dejong@itonomy.nl.

Exact Globe koppeling aan Magento 2

De koppeling van Exact Globe is zeer uitgebreid en wordt al jaren gebruikt in combinatie met de webshops van Magento. De koppeling tussen Exact Globe en Magento 2 bestaat uit een kant en klare extensie in drie varianten: financieel, logistiek en B2B. Daarnaast helpt Exact Globe je met het snel en automatisch ondersteunen van onder meer: matrix artikelen, prijslijsten, staffels en administraties. Daarnaast is Exact Globe uit te breiden met onder meer order- en factuurhistorie.

SAP koppeling aan Magento 2

SAP is een ERP die zorgt dat alle data op het gebied van finance, voorraad, productie, handel en accountancy gesynchroniseerd wordt met je webshop van Magento 2. Specifiek heet de ERP van SAP de ‘SAP Business One Connector’. Met deze koppeling kun je eigenlijk alle soorten productsoort ondersteuning uitvoeren. Denk hierbij aan de gegevens voor je productvoorraad, bestellingen, prijzen, bedrijven en offertes.

AFAS koppeling aan Magento 2

AFAS software wordt snel en eenvoudig gekoppeld aan je Magento webshop. Deze koppeling zorgt voor een efficiënt beheer van je voorraad. Zo kun je altijd vanuit een actuele voorraad werken, die in real time geactualiseerd wordt. Onder meer voorraden, prijzen en attributen worden snel gesynchroniseerd.

Meer vragen over Magento ERP koppelingen?

 

Itonomy is erkend Magento Professional Solution Partner en helpt daarom graag bij het inventariseren welke ERP koppelingen het meest effectief zijn voor jouw Magento webshop!

Heb je vragen over ERP koppelingen of ben je op zoek naar meer informatie over het laten maken van een webshop? Neem dan vrijblijvend contact op met Christiaan de Jong (Business Development Manager bij Itonomy). Bel 06-18966077 of e-mail naar christiaan.dejong@itonomy.nl

Meer weten over ERP koppelingen