Progressive Web Apps: voordelen en praktijkervaringen

Een progressive web app is een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online apps en e-commerce. Met een PWA combineer je de functionaliteiten van een native app met die van een webshop. Dankzij die combinatie creëer je een unieke gebruikerservaring, waarmee je je nu en in de toekomst kunt onderscheiden als webshop.

Sterke binding door personalisatie met PWA’s

Veel webshops worden inmiddels mobile first ontwikkeld. Dan is het natuurlijk zonde als een shop niet alle mogelijkheden van een smartphone kan benutten. Denk aan push-notificaties, camera-activatie, locatiebepaling of het gebruik van Face-ID of vingerafdrukherkenning. Gelukkig ondersteunen veel webbrowsers inmiddels de mogelijkheid om je website als een app te ontwikkelen: een progressive web app (PWA). Een PWA herkent het type apparaat dat de webshop bezoekt, waarna smartphone-functionaliteiten worden geactiveerd. Met alle bijkomende mogelijkheden.

 

Sterke binding door personalisatie met PWA’s

Kledingmerk Rico Moda zocht een manier om de hechte band met haar klanten ook online door te vertalen. Dit deed zij door op basis van een PWA een rijke ‘Mijn Account’-omgeving te introduceren. Op deze manier willen ze de binding met de klant ook online vergroten.

 

Dankzij de PWA kan Rico Moda de webshop precies configureren naar wensen van de klant. Deze kan favoriete merken instellen, die door de hele shop worden doorgevoerd. Kies je bepaalde items, dan krijg je op basis daarvan ook weer aanbevelingen of maatsuggesties. Zo wordt de hele webshop-ervaring een gepersonaliseerde reis. Door al die toegevoegde waarde, verleid je klanten eerder in de customer journey in te loggen. Om de drempel nog verder te verlagen, is inloggen in de account-omgeving gekoppeld aan de functionaliteiten van een smartphone: inloggen kan dus makkelijk met touch ID of Face-ID.

 

Zware webshops soepel te gebruiken

PWA leent zich ook goed voor grote, complexe en internationale webshops. Motorshop Chrome Burner heeft tienduizenden producten en heeft als internationale speler een webshop die in meerdere valuta en talen uitgevoerd is. Het bedrijf zocht een manier om klanten te inspireren door een app-achtige ervaring. Maar ze wilde ook gewoon een laagdrempelige, snelle en makkelijke webshop, waar klanten kunnen filteren en segmenteren. En die een look and feel heeft die voor de situatie van elke bezoeker uniek is.

 

Een snelle gebruikservaring is voor Chrome Burner ook essentieel. Bij een PWA zijn frontend en back-end van je shop gescheiden: alle complexe informatie aan de achterkant speelt geen rol voor de lichtgewicht voorkant. Daardoor krijgen klanten ook bij mindere internetverbinding een goede performing webshop.

 

Inspiratie en social experience voor unieke gebruikservaring

Kwaliteitsmerk Barts richt zich vooral op retailverkoop. Hun webshop hoeft niet sterk converterend te zijn, maar wordt vooral gebruikt om klanten te inspireren en een fijne ervaring te bieden. Ze gebruiken de PWA om klanten uit te leggen hoe een product gemaakt wordt, hoe ze kledingstukken kunnen dragen: in een Instagram-achtige set-up met veel video en fotografie blenden ze alle mogelijkheden om content mooi neer te zetten. Dat combineren ze met een webshopfunctie om een unieke gebruikerservaring te bieden.

 

PWA’s versus native apps

Een groot voordeel van progressive web apps ten opzichte van native apps, is dat je een PWA niet voor diverse besturingssystemen (Apple en Android) hoeft te ontwikkelen. Je hebt dus lagere ontwikkelings- én onderhoudskosten. Ook zijn PWA’s sneller en laagdrempeliger te ontwikkelen: je app hoeft namelijk niet door een verificatieproces van de AppStore heen. Nieuwe versies downloaden is ook verleden tijd.

 

Daarnaast is PWA-initiatiefnemer Google groot fan van PWA’s. Ze worden daarom niet alleen geïndexeerd: dankzij de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je shop rank je al snel beter. En natuurlijk vinden je klanten dat ook heel fijn. Dat leidt weer tot meer sessies en conversies.

 

Onderscheidend vermogen

Uiteindelijk zijn de opties die een PWA je bieden om met je webshop een unieke gebruikerservaring neer te zetten, de grote kans. Met de opkomst van marketplaces en steeds sterkere concurrentie op de e-commercemarkt red je het straks niet meer met technische optimalisaties alleen. Waar je het dan op wint, is juist dit onderscheidend vermogen, deze gebruikerservaringen. Die toegevoegde waarde wordt en blijft de reden waarom mensen bij je blijven kopen.