9 veelgestelde vragen over headless e-commerce en PWA

Man die uitkijkt over rivier

Headless e-commerce en Progressive Web Apps (PWA) zijn dé nieuwe ontwikkelingen voor e-commerce. Gartner voorspelde al eerder dat in 2020 meer dan 50% van alle apps wordt vervangen door PWA. En headless + PWA biedt webshops een compleet andere insteek wat betreft IT-architectuur dan ‘normale’ websites en native applicaties. We krijgen de laatste tijd veel vragen over deze onderwerpen, dus hierbij onze antwoorden op de 9 meest gestelde vragen over headless e-commerce en PWA!

Een headless e-commerceplatform heeft geen ‘gezicht’: de visuele vormgeving ontbreekt. Het is puur de basis van je e-commerceplatform met de database en alle webshopfunctionaliteiten als ordermanagement, het kassasysteem, accountmanagement en logistiek. Een headless e-commerceplatform bestaat altijd uit een backend, een database en meerdere Application Programming Interfaces (API’s).

Lees hier in detail alles over Headless e-commerce.

Een Progressive Web App (PWA) is een webshop die functioneert als een app. PWA zit tussen een webshop en native app (die je via de store moet downloaden) in. Navigeren door de webshop gaat sneller en de klant ervaart geen laadtijd van de producten. Ook is de app offline beschikbaar, dus de klant kan zonder internetverbinding een bestelling afronden. Ten slotte wordt een PWA geïndexeerd door online zoekmachines. Dit heeft een positieve invloed op je ranking in Google.

Hiervoor bekijken we de achterliggende IT-architectuur. Waar voorheen de front- en backend nauw verbonden waren met elkaar, met weinig ruimte voor vernieuwingen, zorgt headless e-commerce voor een veel lossere koppeling tussen beiden. Met API’s koppel je de backend, dus je e-commerceplatform, met de frontend. Het biedt je webshop de mogelijkheid om content op maat via meerdere kanalen te presenteren.

Wat we zien is dat een webshop aan de voorkant om de drie tot vijf jaar wordt vervangen. Vaak omdat de techniek is verouderd, de webshop te lange laadtijden heeft of bepaalde technologie of devices niet meer ondersteunt. Aan de áchterkant kunnen systemen als CRM, ERP, PIM en WMS veel langer mee, soms wel 10 tot 20 jaar. Dat betekent dat de vervangingssnelheid van de storefront vele malen hoger ligt dan de gekoppelde systemen aan de achterkant.

Met headless e-commerce bouw je je storefront onafhankelijk van je e-commerceplatform. Dat betekent dat wanneer je de frontend wilt vernieuwen of anders wilt vormgeven, dit veel eenvoudiger kan. Bovendien bespaar je kosten, omdat je alleen maar de voorkant van je webshop hoeft te vernieuwen, in plaats van je gehele e-commerceplatform.

Er zijn meerdere usercases te vinden waar bedrijven een significante toename zien in hun conversieratio’s door hun PWA. Nikkei geeft aan 58% meer conversies te zien, het Engelse kledingmerk George.com 31% en BookMyShow constateerde een toename in conversies van meer dan 80%. Ook onze eigen klant Butcher of Blue ervaart een enorme stijging van hun conversiepercentage. Deze resultaten worden mede mogelijk gemaakt door de snellere laadtijden, gemakkelijke checkouts en betere klantbeleving.

Jazeker! We zien bijvoorbeeld bij Nikkei dat er 2,3 keer meer webshopbezoekers komen via organische zoekresultaten. Met hun PWA worden ze dus veel vaker gevonden door bijvoorbeeld Google. Een PWA geeft een flinke SEO-boost aangezien je webshop zowel online als in de verschillende appstores te vinden is (zie ook ons antwoord op vraag 8).

Met een PWA benader je de webshop via internet, maar de webshop heeft de look-and-feel van een app. Bij een ‘normale’ webshop vraagt de pagina gegevens op via de server. Het kan enkele seconden duren voordat de pagina op de browser van je klant wordt weergegeven. Met een PWA download je via de server een applicatieframework van je webshop binnen een halve seconde. Daarna wordt elke pagina geladen vanuit dat framework. Alleen dynamische content als voorraad of gepersonaliseerde aanbiedingen worden nog opgevraagd vanuit de server. Een PWA-webshop heeft dus veel snellere laadtijden dan een ‘normale’ webshop.

Waar je native apps specifiek voor Android, Apple of Microsoft moet bouwen, kun je een PWA via elk besturingssysteem benaderen. Een PWA is namelijk een website, maar heeft de uitstraling en de beleving van een native app.

Doordat je in een PWA alleen dynamische data laadt, belast je je servers veel minder dan met een ‘normale’ webshop. Je kunt dus besparen op serverkosten. Daarnaast is het door headless e-commerce veel goedkoper om je frontend te vernieuwen. Je hoeft deze namelijk niet weer opnieuw te integreren met al je backendsystemen. Dat gaat namelijk eenvoudig met één of meerdere API’s. Ten slotte hoef je ook niet meer te investeren in het ontwikkelen van native apps voor verschillende besturingssystemen. Een PWA draait namelijk op Apple, Android als Microsoft.

Het Resultaat

Benieuwd wat de combinatie headless + PWA kan betekenen voor jouw webshop? Bekijk onderstaande cases en maak een afspraak om te spreken over de mogelijkheden voor jouw organisatie!

Wil jij ook met Itonomy overstappen naar een nieuw platform?

Laten we kennismaken!