Kosten webshop bouwen

Kosten webshop laten bouwen door Itonomy

“Wat kost een webshop laten bouwen?” Op deze vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Zo ligt het er heel erg aan wat voor soort webshop je wil laten bouwen. Bij Itonomy zijn wij gespecialiseerd in het bouwen van Magento 2 webshops voor B2B, B2C en D2C georiënteerde bedrijven. Goed om te weten is dat de webshop kosten sterk afhankelijk zijn van specifieke wensen en de keuze voor een bepaald platform. Itonomy bouwt Magento 2 webshops en richt zich voornamelijk op bedrijven met serieuze e-commerce bedrijvigheid welke de ambitie hebben om de volgende stap te zetten.

Neem direct contact op

Webshop bouwen kosten; welke opties zijn er?

Er bestaat een groot verschil in kosten voor een instapmodel webshop zoals Shopify, Lightspeed of Shopware t.o.v. Magento 2. Het verschil hierin kenmerkt zich door de opties en functionaliteiten, of juist het gebrek daaraan. Een instapmodel webshop heeft als voordelen dat je hiermee snel online kan en dat het onderhoud minimaal is. De minimale kosten voor het laten bouwen van een instapmodel webshop liggen rond de €20.000,- Er zijn ook modellen die werken met een abonnementsvorm.

Het nadeel van deze platformen is echter dat ze redelijk beperkt zijn in schaalbaarheid en flexibiliteit. Voor de startende webshop eigenaar hoeft dit geen probleem te zijn en zullen de kosten voor een webshop relatief laag zijn. Wanneer je echter meerdere webshops hebt met meerdere voorraden, in meerdere landen actief bent en meerdere valuta’s hanteert zul je al gauw merken dat de beperkte functionaliteiten de groei in de weg staan. Zo is er een groot verschil merkbaar tussen de “volwassenheid” van een webshop en daarmee ook het platform dat past bij een webshop.

Webshops voor midden en grote organisaties

De grotere e-commerce bedrijven sturen bijvoorbeeld meer aan op relevante zaken zoals; Investering vs. Verwachte groei of internationale groei. Hierbij past een meer volwassen oplossing zoals Magento 2. Een voorbeeld van webshops die een sterke groeiambitie hebben kenmerkt zich in de overstap naar Magento Community of Magento Commerce. Deze stap is voor organisaties met een online omzet vanaf circa 10 miljoen euro. De webshop kosten voor het laten bouwen van een Magento Commerce of Magento Community shop liggen gemiddeld hoger dan een instapmodel webshop zoals Lightspeed of Shopware. De kosten voor deze betaalde Magento pakketten zijn over het algemeen afhankelijk van de omzet en het aantal modules dat gebruikt wordt. Daar staat dan wel 100% support en ondersteuning tegenover.

Kosten webshop laten bouwen: “total cost of ownership”

De kosten voor een Magento webshop bouwen komen in totaal op het onderstaande bedrag uit. Binnen de e-commerce markt wordt gesproken over een belangrijk principe, namelijk de TCO. TCO staat voor “total cost of ownership” en geeft antwoord op de vraag wat de totale kosten voor aanschaf, onderhoud en doorontwikkeling bij elkaar opgeteld zijn. Zie hieronder een uitgewerkt voorbeeld voor de kosten van een Magento 2 webshop:

 

  • Uitgangspunt voor een nieuwe Magento webshop is circa tussen de €50.000,- en €150.000,-
  • Hierbij dienen specifieke koppelingen gebouwd te worden zoals het ERP, CRM en/of voorraadsysteem. De kosten hiervoor bedragen over het algemeen rond de €20.000,-
  • Na de livegang van de webshop is het verstandig om de webshop te onderhouden (denk aan updates) en doorontwikkeling. Itonomy houdt rekening met ongeveer 3% – 5% aan onderhoud ten opzichte van de initiële investering. 
  • Daarnaast zijn er voor de Magento Commerce versie licentiekosten. Deze licentiekosten worden bepaald door de omzet van je organisatie. Door de verschillende staffels kan bepaald worden wat er jaarlijks aan licentie betaald dient te worden. 

De gemiddelde houdbaarheid van een Magento webshop is 5 jaar. Al moet gezegd worden dat Magento 1 wel 10 jaar oud is geworden. Samengevat zijn de e-commerce kosten voor het bouwen, onderhouden en verder doorontwikkelen van een Magento 2 webshop dus circa €340.000 / 5 jaar = €68.000,- per jaar. 

Het is belangrijk om aan te geven dat de bovenstaande kosten slechts een indicatie zijn. Een specifieke offerte voor een maatwerk webshop wordt altijd gebaseerd op meerdere KPI’s en wensen. Denk hierbij onder andere aan: 

  • Wat wordt de leidende databron? Het Magento platform een PIM of het CRM systeem of toch het boekhoudsysteem?
  • Waaraan dient de webshop allemaal te voldoen? Welke functionaliteiten dienen er te worden ingebouwd?
  • Wordt er ingezet op internationale groei? Dienen er meerdere voorraden aan elkaar te worden gekoppeld? 
  • Is er sprake van offline en online verkoop?
  • Op welk platform wordt de nieuwe webshop gebouwd? Magento Community of Magento Commerce? 
  • Bestaat de wens om de webshop als een Progressive Web App op te bouwen? 

 

Meer weten over de kosten voor het laten maken van een webshop door Itonomy?

Bij Itonomy weten wij precies wat er nodig is om jouw Magento webshop zo hoog mogelijk te laten converteren. Lees gauw verder welke stappen wij ondernemen bij het laten maken van een Magento webshop! 

Heb je interesse of vragen over de bouw van een webshop en de kosten die daarbij komen kijken? Neem dan vrijblijvend contact op met Christiaan de Jong (Business Development Manager bij Itonomy).

Bel 06-18966077 of e-mail naar christiaan.dejong@itonomy.nl

Neem direct contact op