Magento Google Pagespeed optimaliseren

Soms beweert men dat Adobe / Magento een traag en lastig CMS is om mee te werken. Het wil wel eens voorkomen dat developers meerdere malen tegen dezelfde dingen aanlopen in hun strijd om het systeem sneller te maken. Toch is het een van de meest toegepaste CMS-en ter wereld! Hoe dat komt? Simpel. Adobe / Magento is een van de grootste en meest flexibele software systemen om jouw webshop mee te bouwen. Geschikt voor B2C webshops, maar zeker ook voor de B2B markt.

Adobe / Magento is geschikt voor verschillende branches en webwinkels, maar wordt echt aantrekkelijk voor de grotere webshops die meer verkeer naar zich toe trekken. Bij webshops die enkele tienduizenden bezoekers per dag verwerken, komt het voor dat ze nog wel eens wat trager worden, terwijl bezoekers juist niet zitten te wachten op een laadtijd van meerdere seconden. Itonomy kan jou helpen met het opzetten van een snelle Adobe / Magento webshop door te kijken naar waar de specifieke pijnpunten liggen. Er is namelijk een aantal punten waar rekening mee gehouden dient te worden bij het ontwikkelen van een snelle Adobe / Magento webshop. Een aantal belangrijke voorwaarden zal hieronder worden toegelicht.

De factoren die jouw Adobe / Magento webshop vertragen

Iedere webshop is uniek, waardoor er verschillende punten zijn die ervoor kunnen zorgen dat jouw Adobe – Magento Google pagespeed achterblijft. De snelheid van Magento 2 is een van de vele oorzaken voor de populariteit van dit platform, maar wel afhankelijk van een aantal verschillende factoren.

Als je dit nog niet hebt gedaan, dan is dit een goed punt om mee te beginnen. Google gebruikt namelijk mobile-first indexing. Dit houdt in dat Google eerst kijkt naar de prestaties van jouw webshop via mobiel, voordat er naar de desktop prestaties gekeken wordt. Dit geldt voor alle nieuw gelanceerde webshops.

Er is een aantal manieren waarop jij jouw Adobe – Magento speed kunt verhogen, te beginnen bij het optimaliseren van de webshop voor mobiele bezoekers. Eén hiervan is om via de ‘viewport meta tag’ voor iedere browserweergave te bepalen hoe de webshop en de statische/dynamische elementen moeten worden weergegeven. Het instellen hiervan vergt echter veel tijd, aangezien alles met de hand geoptimaliseerd dient te worden.

Voor een grote webshop met veel verschillende producten is het verstandig om de ‘Flat Category’ en ‘Flat Product Catalog’ in te schakelen. Voor ieder product en iedere categorie staat informatie in de webshop opgeslagen welke is verspreid over verschillende ‘tabellen’. Iedere keer dat een gebruiker een product pagina opvraagt maakt jouw Adobe / Magento webshop een database wachtrij op. Hierdoor worden alle verschillende tabellen aan elkaar gekoppeld zodat de gewenste pagina kan worden weergegeven. Bij een grote webshop met veel producten en gegevens kan dit een enorme bottleneck zijn voor de laadtijd.

‘Flat Catalog’ biedt in zo’n geval een handige oplossing, waardoor jouw Adobe / Magento webshop vooruit denkt. Hierdoor worden de benodigde tabellen op voorhand doorzocht naar de relevante informatie, waardoor het minder lang duurt deze op te vragen bij de server. Flat Catalog is een van de Adobe – Magento pagespeed mogelijkheden waar veel webshop eigenaren enthousiast over zijn!

Een langzame Adobe – Magento Google pagespeed is een veel voorkomend probleem, zeker bij webshops die de volledige landingspagina in één keer laden. Een van de redenen voor de trage Adobe – Magento snelheid van landingspagina’s kan dus worden herleid tot het in één keer laden van content en afbeeldingen boven en onder de vouw.

Wanneer de content van een landingspagina in verschillende blokjes wordt geladen in plaats van één keer, kan je de tijd die een bezoeker naar een laadscherm kijkt tot een minimum terugbrengen. Het optimaliseren van dit ‘Critical Rendering Path” verhoogt niet alleen het gebruiksgemak, maar zorgt er ook voor dat de dwell-time omhoog gaat omdat bezoekers sneller door de webshop heen kunnen navigeren.

Maar welke content is het meest relevant om boven de vouw te tonen? Welke data verhoogt de marketingwaarde? Wat draagt het meest bij aan het behalen van de KPI’s? Bovenstaande vragen staan onder andere centraal bij het bepalen van het optimale Critical Rendering Path. Itonomy helpt jou graag bij het maken van deze keuzes en kan ondersteunen bij de implementatie ervan zodat jouw Magento Google pagespeed kan worden verhoogd.

Hierboven werd al de ‘Flat Product Catalog” benoemd waarin werd uitgelegd dat de landingspagina die een bezoeker te zien krijgt eerst in de server wordt opgebouwd en daarna pas wordt weergegeven in de browser van de bezoeker. Veel elementen hiervan zijn statisch en daarmee constant, anderen zijn weer dynamisch en worden aangepast per unieke bezoeker.

Met ‘Full Page Cache’ (FPC) worden alle statische elementen in het geheugen van de browser opgeslagen en hoeven deze niet bij ieder preview opnieuw te worden opgevraagd bij de server. Hierdoor gaat de server load omlaag, waardoor de responstijd korter wordt. Kortom: een mooie optimalisatie voor het versnellen van jouw Adobe – Magento Google pagespeed.

Houd bij het instellen van FPC wel in gedachten dat de dynamische onderdelen van een pagina worden uitgesloten. Deze tonen namelijk content die voor iedere gebruiker anders is. Ook over FPC voor Adobe (Magento) Commerce en andere versies kan Itonomy jou alles vertellen!

Adobe (Magento) Commerce sneller maken met Itonomy

Als gecertificeerde Adobe (Magento) partner weet Itonomy als geen ander wat voor jou de beste oplossing is om je webshop online te laten groeien. Het sneller maken van een platform hoort hier uiteraard ook bij. Itonomy adviseert je graag over alles omtrent Adobe / Magento, zo ook de voordelen van snelle Adobe / Magento hosting.

Kijkend naar waar bij jouw webshop kansen liggen tot een verhoging van de Adobe (Magento) pagespeed kan er vaak een grote inhaalslag worden gemaakt. Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden omtrent snelheid optimalisatie? Of heb je andere vragen over Adobe / Magento?

Laten we kennismaken!