Magento versus

Magento versus andere platformen geeft een goed inzicht van de verschillen. Het Magento platform is toepasbaar als Open Source en is een van de krachtigste e-commerce platformen ter wereld. Het bedrijf heeft een groot marktaandeel als het gaat om het bieden van een geschikt e-commerce platform voor webshops. Ook biedt Magento geschikte oplossingen voor alle type bedrijven; zowel voor de B2B (business-to-business), D2C (direct-to-consumer) als de B2C (business-to-consumer) organisaties. Dit geeft de flexibiliteit van Magento goed weer. De ideale software voor een volwassen e-commerce oplossing. Maar wat maakt Magento zo sterk ten opzichte van andere software? Op deze pagina lees je alle redenen.

Magento demo aanvragen

Magento 2 vs Magento 1 performance

Allereerst is het goed om duidelijk te maken dat we in dit artikel uitgaan van Magento 2. Dit is de opvolger van Magento 1-software. Deze software wordt sinds eind juni 2020 niet meer ondersteund door Magento en het is daarom sterk aan te raden om de migratie van Magento 1 naar Magento 2 zo snel mogelijk door te voeren. Niet alleen leidt het niet migreren naar Magento 2 tot veiligheidsrisico’s omdat bijvoorbeeld het betalingsverkeer en klantdata niet meer veilig beheerd en verwerkt worden, Magento 2 biedt ook ontzettend veel voordelen ten opzichte van Magento 1. Dit zijn de grootste verbeteringen als je kijkt naar de Magento 2 vs Magento 1 performance:

  • Magento 2 is een stuk gebruiksvriendelijker op mobiele apparaten ten opzichte van Magento 1. Ook via bijvoorbeeld een tablet presteert Magento 2 aanzienlijk beter;
  • De performance van Magento 2 is optimaal door vernieuwde architectuur. Daarnaast heeft Magento 2 een lichtere codebase en is daarom een stuk sneller en beter dan Magento 1
  • Het nieuwe platform is klaar voor de implementatie van Progressive Web App (PWA), wat zorgt voor de beleving van een native app
  • Magento 2 is veiliger op het gebied van betalingsverkeer en databeheer
  • Je webshop wordt schaalbaar met Magento 2 dankzij een nieuwe opbouw van modules, welke leidt tot meer gebruiksgemak
  • Laadtijden zijn korter
  • Veilig betalingsverkeer en databeheer
  • Betere integraties met externe software mogelijk door vernieuwde API’s
  • Sterkere basis voor optimalisatie voor zoekmachines
    Zelfde hardware kan veel meer orders per uur verwerken
  • Online winkelervaring wordt nog meer gepersonaliseerd, waardoor de klantbeleving nog groter wordt;

Naast bovengenoemde aspecten is er nog een aantal verbeteringen doorgevoerd in Magento 2 performance ten opzichte van Magento 1 performance. Magento 2 is namelijk substantieel beter in het creëren van waarde. De belangrijkste voordelen zijn opgesomd in onderstaande tabel:

Magento Commerce vs Open Source

Binnen Magento 2 is het goed om de twee verschillende varianten te kennen. Dit verschil is belangrijk om te bepalen welke versie van Magento 2 het beste is voor jouw webshop. Magento onderscheidt de Open Source en de Commerce versie. Eerder waren er overigens nog 3 versies, maar in 2018 rebrande Magento de zogenaamde Community Edition tot de Magento Open Source en bracht het de Enterprise en Cloud Edition samen onder de naam Magento Commerce.
Magento Open Source is de versie die Magento gratis aanbiedt. Deze is bedoeld voor de kleinere webshops en voorziet in de basisbehoeften voor online webshops. Toch mist deze versie ook belangrijke capaciteiten.

Dit zijn de belangrijkste functies die de Open Course-versie mist ten opzichte van de Commerce-versie;

  • Het gemak van eenvoudig content beheer met de Page Builder
  • Ontbreken van een geïntegreerde B2B functionaliteit
  • Geen support van Magento
  • Geen geautomatiseerde upsell/cross-sell mogelijkheden
  • Geen gecertificeerde cloud-infrastructuur van Magento
  • Gelimiteerde database mogelijkheden
  • Geen auteursrechtbescherming

 

Magento 2 vs WooCommerce

Wanneer je een keuze maakt om een webshop te beginnen kom je voor veel keuzes te staan. Eén van die keuzes is de keuze voor e-commerce platform. De afweging is vaak Magento 2 versus WooCommerce. WooCommerce is een plugin van WordPress. Dit heb je logischerwijs dan ook nodig om met WooCommerce te werken. Daarnaast is Magento een stuk uitgebreider e-commerce platform dan WooCommerce. Dat maakt het met name voor grotere webshops met veel producten een stuk geschikter. WooCommerce is vooral een optie voor de kleinere retailers, al is de gratis Magento Open Source-editie daar ook een geschikt platform voor.

Dit zijn de grootste voordelen van Magento ten opzichte WooCommerce

  • Magento is in de basis gebouwd als e-commerce oplossing. WooCommerce als winkelwagen functionaliteit voor een WordPress website. Hierdoor is de basis al sterk verschillend.
  • Op lange termijn is Woocommerce niet geschikt als volwaardig e-commerce oplossing en loop je tegen de limieten en beperkingen aan van dit systeem.
  • Magento biedt grote schaalvoordelen voor webshops die willen groeien zoals meerdere valuta, verschillende belastingregels en complexe SKU’s (Stock keeping Unit).
  • Standaard integratie met de meest gebruike ERP, PIM en andere veel gebruikte software oplossingen
  • Het Magento platform gaat gerust 5 jaar vs Woocommerce constant bijgewerkt dient te worden.

Magento 2 vs Salesforce

Een ander platform voor Magento 2 is Salesforce. Dit e-commerce platform (voorheen Demandware) en is vooral gericht op de Enterprise markt. Dit zijn organisatie die meer dan 100 miljoen online omzet genereren. Salesforce is net als Magento een platform gebaseerd op de cloud. Salesforce is vanaf 2018 gericht op B2B-bedrijven met het gebruik van Cloudgraze. Grote B2B-bedrijven zijn dus een stuk beter af met Magento, dat vergeleken met Salesforce ook een stuk goedkoper is (lees meer over de kosten van Magento 2). Het bedrijf vraagt namelijk licentiekosten afhankelijk van commissies, die op kunnen lopen tot meer dan 1,25% van de omzet.

Dit zijn de grootste voordelen van Magento ten opzicht van Salesforce:

  • Kleiner partner netwerk. Dit zorgt voor een beperktere keuze aan integratiepartners voor dit platform. 
  • Beperkt aantal plugins om te koppelen. Magento biedt meer dan 1000 plugins waar Salesforce slechts enkele honderden plugins kent. Dit betekent vaak relatief veel maatwerk om plugins te laten bouwen voor je eigen organisatie.
  • Groot aantal developers met kennis, het aantal beschikbare Salesforce developers is schaars en daardoor automatisch kostbaar.
  • Uit onderzoek van Gartner blijkt dat de B2B oplossingen van Salesforce fors beperkter zijn dan die van Magento.

 

Meer weten over Magento 2 versus andere e-commerce platformen?

Bij Itonomy zijn we gespecialiseerd in Magento webshops en weten we wat er nodig is om ze zo hoog mogelijk te laten converteren. Dit is wat we doen bij het laten maken van een Magento webshop!
Heb je nog vragen of wil je eens horen wat een Magento webshop voor uw bedrijf kan betekenen? Christiaan de Jong – Business Development Manager bij Itonomy – helpt je graag verder. Neem dus eens vrijblijvend contact op! Bel 06-18966077 of via christiaan.dejong@itonomy.nl.