Welk platform sluit aan bij jouw behoeften: Shopware vs Magento 2

Het kiezen van een geschikt platform voor een nieuwe shop kan lastiger uitvallen dan verwacht. Om een gedegen keuze te maken is het goed om geïnformeerd te worden over de beschikbare opties.

In dit artikel bespreken we de e-commerce mogelijkheden van Shopware en Adobe Magento?

Op deze pagina vertellen wij jou graag meer over twee grote e-commerce platforms die uitermate geschikt zijn voor het opbouwen van een volwaardige webshop op hoog niveau.

Voor het maken van de beste keuze tussen Shopware vs Adobe Magento is er een aantal onderdelen binnen beiden CMS-systemen die enige toelichting vereisen. Ieder heeft per slot van rekening zijn eigen functionaliteiten. Dit zijn onder andere de technische aspecten, het gebruiksgemak en marketingtools.

Zowel Shopware als Adobe Magento kennen een open source (gratis) versie alsook een Commerce versie (op basis van licentiegelden). Voor het verschil tussen de open Source Magento en Adobe Commerce versie bekijk je het beste onze speciale pagina over de Magento versies.

Shopware vs Magento 2: Shopware

Als eerst behandelen we Shopware op deze pagina. Shopware identificeert zich als een ideale oplossing voor organisaties die flexibel willen inspelen op de snel veranderende omgeving in de digitale wereld. Maar lukt dat ook door gebruik te maken van het systeem? Shopware vs Adobe Magento punten die hier aan bod zullen komen zijn het gebruiksgemak en de functionaliteiten van Shopeware.

Shopware of Adobe Magento?

Voor de realisatie van een Shopware webshop is er minder kennis van zaken nodig dan bij Adobe Magento. De kennis die nodig is om het te gebruiken ligt bij Shopware dan ook een stuk lager. Echter, ook de ondersteuning voor functionaliteiten is beduidend een stuk lager.

Maar wat is dan de beste keuze als e-commerce platform?
Shopware vs Adobe Magento? Lees snel verder.

Adobe Magento nader bekeken

Om een duidelijk beeld te kunnen geven van beide systemen is uiteraard ook wat verdieping van de ander nodig. Het platform combineert functionaliteiten, schaalbaarheid en tools om te blijven voldoen aan de veranderende verwachtingen van gebruikers. Bij Magento staat de laatste versie in het teken van de optimale gebruikerservaring. Hoe dit wordt gerealiseerd voor zowel eindgebruiker als developer wordt hieronder uitgelegd.

Functionaliteiten en e-commerce oplossingen van Magento

Het is geen geheim dat Magento een breed scala aan functionaliteiten kan bieden. Met een eigen Marketplace voor extensies, tools en plug-ins heeft dit platform meer te bieden dan ieder ander CMS.   Maar ook de standaard geïmplementeerde features die los staan van de out-of-the-box Marketplace zijn er veelvuldig.

Eén hiervan is het handig kunnen implementeren van een PWA.  Progressive Web Apps bieden veel voordelen ten opzichte van een normale webshop. Zo is er de mogelijkheid om offline de applicatie te openen, push-notificaties te versturen en is het verkennen van een PWA sneller dan een reguliere webshop. Geïnteresseerd in een PWA? Vraag een vrijblijvende demo aan bij Itonomy.

Zo heeft Magento 2 een Pagebuilder die het voor beheerders en ontwikkelaars makkelijker maakt om content te managen. De Pagebuilder maakt het mogelijk om verschillende content elementen te combineren in flexibele lay-outs met een drag-and-drop systeem.

Een uitgebreide B2B functionaliteit zorgt voor een verbeterde gebruikservaring voor zakelijke klanten. Maar niet alleen voor de B2B markt biedt Magento mogelijkheden, ook voor B2C en zelfs D2C zijn er genoeg opties om mee aan de slag te gaan.

Shopware vs Magento 2: Management, Support en Community

De verbeterde admin omgeving maakt het overzichtelijk managen van verschillende webshops mogelijk. Ook zorgt nauwkeurig site management en monitoring ervoor dat er altijd kan worden gekeken naar hoe de shop presteert. Dit kan worden gepersonaliseerd in de admin omgeving, dat bijdraagt aan het efficiënt managen van de dagelijkse taken.

Magento biedt daarnaast ook nog 24/7 support aan voor hun gebruikers. Dit houdt in dat de systemen ook buiten werktijden door professionals worden gemonitord en dat zij alert zijn op problemen zodat je vrijwel nooit enige downtime geniet. Zo kunnen shoppers altijd gebruik maken van jouw volwaardige e-commerce platform.

En als er zich toch een probleem voordoet zijn er meer dan 100.000 community leden die regelmatig actief zijn op de fora, waardoor developers en beheerders snel een probleem kunnen verhelpen.

Samenvatting van Magento 2 vs Shopware

Er is relatief veel informatie om te verwerken. Welk platform sluit nu beter aan op jouw wensen en behoeften? Of kort gezegd, wat is beter: Shopware vs Magento 2? Om dit wat te verduidelijken staat hieronder een beknopte samenvatting weergegeven die voor opheldering kan zorgen.

Shopware is wat gemakkelijker in gebruik dan Magento. Echter zijn er bij die laatste een stuk meer mogelijkheden wanneer er wordt gekeken naar tools en extensies die geïmplementeerd kunnen worden binnen een webshop. Waar Shopware een prima keuze is voor de startende e-commerce ondernemer, biedt het doorontwikkelde platform van Magento de juiste functionaliteiten en mogelijkheden voor de meest professionele e-commerce bedrijven. 

Welke afzetmarkt ook tot jouw doelgroep behoort, bij zowel Shopware vs Magento zit je goed voor de B2C markt. Magento heeft behalve prettige features voor de B2C markt, ook ook een breed scala aan functionaliteiten die het voor jouw B2B klanten eenvoudiger maakt om door de site te navigeren. Het is daarnaast ook mogelijk om een D2C platform op te bouwen met Magento.

Shopware vs Magento 2: Itonomy vertelt graag meer over jouw ideale e-commcerce platform

Als erkend Magento Professional Solution Partner staat Itonomy volledig achter de Magento 2 software. Door jarenlange ervaring in het uitwerken van strategieën en het bouwen en optimaliseren van volwassen webshops kennen wij de ins- en outs van het systeem. Vraag vrijblijvend een demonstratie aan en ervaar zelf de voordelen van een hoogwaardig e-commerce systeem.

Zijn er andere vragen of is er behoefte aan meer informatie? Neem dan contact op met Christiaan de Jong (Business Development Manager bij Itonomy) en bel 06-18966077 of e-mail naar christiaan.dejong@itonomy.nl.