Terug naar het overzicht

Overtref de verwachtingen van bezoekers

Tegenwoordig maak je als webshop niet meer het verschil wanneer je veilige betaalmethodes biedt, je webshop responsive is en je goede klantreviews hebt. Deze basis moet je gewoon op orde hebben voor je webshop. Maar wat maakt dan het verschil tussen jouw webshop en die van anderen? Waarom kopen klanten juist bij jou en niet bij je concurrent (of andersom, helaas)? Concurreren op prijs of met online marktplaatsen (marketplaces) wil je vermijden. Daarom geven we je vier tips om de verwachtingen van je klant te overtreffen met jouw webshop.

Jouw webshop als autoriteit op productniveau

Jij bent dé expert als het gaat om de producten die je online verkoopt. Maar hoe laat je dat zien? Beschrijf je producten en bijbehorende specificaties tot in de details. Maar denk ook aan uitgebreide informatie over de pasvorm van een item, een 360 graden view van het product en reviews van bijvoorbeeld productexperts. Of bied suggesties voor combinatiemogelijkheden (shop the look, when to use/wear). Zo doet je klant nieuwe ideeën op en je stimuleert cross-selling. Adviseer je klant tot in detail, deel je kennis en inspireer!

 

Personaliseer de webshopbeleving voor je klant

Jouw klant is een individu met eigen wensen, behoeftes en verwachtingen. Bied daarom een gepersonaliseerde webshopbeleving. ASOS geeft bijvoorbeeld haar klanten de mogelijkheid om alle favorieten op één plek te bewaren met ASOS Boards. Klanten kunnen zo style looks creëren en deze delen met anderen.

Een ander voorbeeld van gepersonaliseerd online winkelen zien we bij de Bijenkorf. Daar kun je online private shoppen op basis van een persoonlijk stijladvies. De klant vindt de, door de styliste geselecteerde items en looks, terug in zijn of haar account. Zo beleven klanten online winkelen heel anders!

Jouw webshop met de look-en-feel van een app

Met een Progressive Web App (PWA) functioneert en toont je webshop als een app. Zonder het daadwerkelijk bouwen van een applicatie. PWA zit tussen een webshop en native app (die je via de store moet downloaden) in. Navigeren door de webshop gaat sneller en je klant ervaart geen laadtijd van de producten. Ook is de app offline beschikbaar, dus je klant kan zonder internetverbinding een bestelling afronden. Met PWA wordt je webshop nóg gebruikersvriendelijker voor de tablet en smartphone.

Toepassen van nieuwe technologieën in jouw webshop

Klanten willen niet meer passief kopen, maar je product ervaren, voordat ze een aankoop doen. Augmented reality helpt je klant om het product te ‘testen’. Denk aan brillenmerk Charlie Temple waar de klant met behulp van een overlay kan kijken of een bril wel staat. Ook de app van Coolblue biedt met augmented reality de mogelijkheid om te zien of een tv wel in je woonkamer past.

Een andere technologie is de smart touch knop. Deze knop zorgt voor een intuïtieve gebruikerservaring door de winkelwagen en checkout hieronder te plaatsen. Herenkledingmerk Butcher of Blue maakt gebruik van dit ontwerp voor de smartphone. Klanten kunnen zo gemakkelijker hun bestelling voltooien.

Enthousiaste online klanten

Ga verder dan de verwachtingen van je klant en creëer loyaliteit. Het enthousiast maken van je klanten heeft impact op je verkoopcijfers en de omzetwaarde per klant. Jouw webshop maakt namelijk het verschil in beleving, personalisatie en klantgerichtheid. Zorg dat je de voorkeuren van je klant écht kent en hier persoonlijk op inspeelt. Alleen dan kun je je klanten positief verrassen en hun verwachtingen overtreffen!