PWA-webshop op Magento voor ChromeBurner

Terug naar het overzicht

Voor de verkoop van motorkleding en bijbehorende accessoires heeft ChromeBurner Motorgear een gloednieuwe PWA-webshop die volledig op Magento draait. Dat levert hen mooie resultaten op, zoals een toename van 150% in organisch zoekverkeer en 34% meer conversie.

“Bij Itonomy staat er gewoon een heel goed en ervaren PWA-team.” 

Verouderde webshop op Magento 1

ChromeBurner is een jong en innovatief bedrijf en wilt het kopen van motorkleding en -accessoires weer fun te maken. Dat doen ze met hun uitgebreide webshop en modern ingerichte showroom (650 m2). Bovendien hebben ze grote ambities: Europees marktleider worden en de motorbranche vernieuwen door online te verkopen.

“De oude webshop van ChromeBurner draaide op Magento 1”, vertelt Jeroen Gunneweg, senior leaddeveloper bij ChromeBurner. “Vanuit onze payment-serviceprovider MultiSafepay kregen we het bericht dat de grote creditcardmaatschappijen hun steun niet konden uitspreken wat betreft veilig betalen via Magento 1. Maar liefst 60% van de betalingen wordt bij ons gedaan via creditcard, dus het was essentieel dat we hiervoor een oplossing bedachten. Bovendien liep de support voor Magento 1 af, waardoor we in een sneltreinvaart onze webshop moesten vernieuwen.”

Nieuwe Magento-webshop sluit aan bij ambities

“We hebben toen gekozen voor Magento 2”, gaat Jeroen verder. “We zijn een wereldwijd bedrijf en Magento biedt een schaalbaar e-commerceplatform dat kan meegroeien met onze ambities. Aangezien we al bekend waren met het platform, was dat ook voor onze developers een goede keuze. Itonomy heeft ons daarin goed geadviseerd. Op de Webwinkel Vakdagen kwam ik met Ben van Steenbergen in gesprek, managing partner bij Itonomy. Een echte techneut, dus het gesprek ging al snel de diepte in. Dat gaf mij vertrouwen. Ik heb bij Itonomy nooit het gevoel gehad dat ze niet konden waarmaken, wat ze mij beloofden.”

PWA-webshop

“Via Itonomy ontdekten we PWA, Progressive Web App”, zegt Jeroen. “Een vrij nieuw concept: bedacht, ontwikkeld en ondersteund door Google. Het intrigeerde ons dat je met een offline webshop of trage internetverbinding, toch snel toegang krijgt tot de webshop en gewoon kan shoppen. We hebben namelijk klanten over de hele wereld. In Nederland zijn we gewend aan maximaal 2 tot 3 seconden laadtijd. Maar in de outback van Australië hebben onze klanten een 2G-verbinding en ook daar moet onze webshop snel laden en werkbaar zijn.”

“Ik geloof dat PWA de toekomst is voor mobiel shoppen”, geeft Jeroen aan. “Waar we voorheen inkopen deden via de desktop, zien we nu dat 70% tot 80% van onze verkopen via mobiele apparaten wordt gedaan. PWA is weer een nieuwe stap in de mobiele shopervaring en we zijn een van de eersten in onze branche met deze technologie. Hiermee zijn we goed voorbereid op de toekomst, zeker omdat een PWA-webshop volledig meedraait in het algoritme van Google.”

Internationale webshop

ChromeBurner heeft verschillende stores in meerdere landen, met eigen btw-tarieven en prijzen. Die stores draaien allemaal op PWA en worden beheerd vanuit Magento. “Op dit moment hebben we 12 storeviews”, zegt Jeroen. “Wereldwijd verkopen is iets complex. Je moet o.a. rekening houden met verschillen in btw en valuta. Bovendien hebben we een andere marktbenadering voor Europa dan voor de VS. Voor de Brexit hebben we nu alles geregeld: drempelbedragen voor btw en importtoeslagen zijn bijvoorbeeld volledig geautomatiseerd in de webshop.”

Toekomstplannen

“We zijn continu bezig met het doorontwikkelen en optimaliseren van onze webshop”, geeft Jeroen aan. “We willen o.a. onze klantenservice-software koppelen aan de webshop, de zoekfunctionaliteit optimaliseren en User Generated Content (UGC) gebruiken. Daarnaast gaan we een B2B-portaal ontwikkelen dat net zo goed functioneert als onze B2C-webshop, zodat we onze zakelijke klanten dezelfde optimale beleving bieden.”

 

 

Het resultaat

Met de PWA-webshop op basis van Magento behalen we positieve resultaten”, aldus Jeroen. “Door de snelheid van onze webshop komen we hoger in de zoekresultaten en dat zorgt voor meer verkeer. Voorheen kwam 15% van onze bezoekers via organisch verkeer op onze webshop. In vergelijking met vorig jaar zien we een toename van 150% in organisch verkeer. Dat resultaat zien we ook terug in de conversie: die is gestegen met 34%

Wil jij ook met itonomy overstappen naar een nieuw platform?