Inspirerende Magento-webshop voor ESSENZA HOME

Terug naar het overzicht

De Magento-webshop van ESSENZA HOME straalt een en al inspiratie en merkbeleving uit. De focus op duurzaamheid loopt als een rode draad door de hele organisatie en komt dan ook terug in de webshop. Een gemiddelde jaarlijkse groei van 25% tot 35% in bezoekersaantallen, bedrijfsomzet en conversie laat zien dat ESSENZA HOME een succesvolle webshop heeft opgebouwd.

“Itonomy hielp ons een efficiënt internationaal online sales kanaal in te richten.”

Roeland Smits, Essenza Home

Over ESSENZA HOME

ESSENZA HOME is een gevestigde naam in de homestyling-sector. In de bijna 60 jaar dat ze hun collecties zelf ontwerpen, produceren en distribueren, hebben ze een gestage, internationale groei doorgemaakt. Daarbij staat duurzaamheid altijd centraal. Van luxe bed- en badtextiel tot homewear en decoratie: ESSENZA HOME doet er alles aan om je met hun stijlvolle producten thuis te laten voelen.

Merkbeleving creëren

Om dat gevoel ook terug te laten komen in de webshop is volgens Marjolein de Jong, e-commerce teamlead bij ESSENZA HOME, heel belangrijk: “In het begin hadden we alleen een website en ontstond de wens om een webshop op te zetten. We ontwerpen zelf onze collecties en stemmen die ook op elkaar af. Maar onze verkooppartners nemen vaak een deel van een collectie af, waardoor je niet de totaalbeleving van het concept ervaart. En die beleving kunnen we in onze webshop creëren door de gehele collectie te laten zien.”

Magento 2 Commerce

“We zijn toen op zoek gegaan naar een passend e-commerceplatform”, geeft Marjolein aan. “Al snel kwamen we bij Magento Commerce terecht. We hadden vertrouwen in de functionaliteiten en het leek ons een goed en kwalitatief platform. Dat is uiteindelijk ook gebleken. Verder zijn wij altijd gericht op duurzame relaties en dat geldt ook voor een e-commercepartner. Met Itonomy hadden we een meteen goede klik en ze dachten vanaf het begin actief met ons mee. Ondertussen werken we al 9 jaar samen, zijn we twee keer gemigreerd naar nieuwe versies van Magento en staat de upgrade naar Magento 2.4 voor de deur.”


Doel van de webshop: inspireren

“Via onze webshop vertellen we het verhaal van ESSENZA HOME”, gaat Marjolein verder. “Niemand kan zoveel over onze collecties vertellen als wijzelf. Dat doen we dan ook met uitgebreide content en kwalitatieve foto’s. Klanten kunnen bovendien een hele collectie terugvinden in onze webshop en we adviseren ze welke producten bij elkaar passen. Die mogelijkheden hebben we door gerelateerde producten aan te bieden via de cross-sell-module die Itonomy voor ons heeft gebouwd en door de slimme opbouw van onze categorieën.”

“Ook voor ons duurzaamheidsverhaal is voldoende ruimte in de webshop”, vertelt Marjolein. “Die zorg voor mens, milieu en maatschappij in de gehele keten is voor ons belangrijk. We hebben daarom het Nederlandse Convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Verder is ons textiel vrij van schadelijke stoffen, is een groot deel van onze producten gemaakt van biologisch katoen en gebruiken we duurzame verpakkingen. We maken hier onze klanten graag van bewust door hierover te vertellen in de webshop.”

Bekijk project

Samenwerking met Itonomy

“Dat we na al die jaren nog steeds fijn samenwerken met Itonomy, zegt denk ik genoeg”, geeft Marjolein aan. “Ze denken proactief met ons mee, bijvoorbeeld over conversiekansen of de performance van de webshop. We besteden veel aandacht aan fotografie, maar tegelijkertijd maakt dat de webshop ook ‘zwaar’. Itonomy komt dan weer met een suggestie om de performance te verbeteren.”

“Elke twee weken hebben we onze sprintmeeting”, gaat Marjolein verder. “We bespreken dan functionaliteiten in de webshop die nog niet werken zoals we willen, want we blijven onze webshop continu doorontwikkelen. En wanneer er een probleem is, laat iedereen bij Itonomy alles vallen, totdat het is opgelost. Dat schept vertrouwen.”

Bekijk project

Het resultaat

“ESSENZA HOME heeft nu drie stores: .com, .nl en .de", vertelt Marjolein. “Dat betekent ook drie verschillende aanpakken voor productaanbod en informatie. Verder is de webshop gekoppeld met ons ERP-systeem, zodat voorraden en prijzen altijd actueel zijn. Wat betreft groei is 2020 voor ons een bizar jaar geweest, maar over het algemeen zien we een gemiddelde jaarlijkse groei van maar liefst 25% tot 35% in zowel bezoekers, omzet als conversie.” “Op de planning staat het overzetten van ons B2B-portal naar Magento", zegt Marjolein. “Magento heeft namelijk alle B2B-functionaliteiten al ingeregeld. Bovendien gaat binnenkort onze inspiratieomgeving live. Deze is geïntegreerd in onze webshop, laadt nog sneller en wordt nog mooier getoond op mobiele apparaten. Daarna gaan we aan de slag met het technisch optimaliseren van de webshop voor de zoekmachines. Aan de voorkant hebben we dat al gedaan, nu gaan we de technische SEO ook aan de achterkant aanpakken, samen met Itonomy.” “Naast alle online ontwikkelingen, staan we ook niet stil wat betreft onze fysieke winkels", besluit Marjolein. “Komend jaar openen we in Bunnik een ESSENZA HOME Experience: een B2B-showroom en brandstore voor consumenten waar we al onze collecties laten zien. En we rollen in meerdere landen shop-in-shop-systemen uit, iets wat we de komende jaren op steeds grotere schaal gaan doen.”