Terug naar het overzicht

Onlangs heeft Rico Moda een compleet nieuwe B2C-webshop gelanceerd. Deze Magento 2-webshop is volledig in PWA gebouwd en past perfect bij hun exclusieve uitstraling. Als kroon op al het werk dat ze hebben verzet om te transformeren van een winkel met exclusieve herenkleding naar omnichannel-merk, ontving Rico Moda afgelopen november de publieksprijs voor beste webshop van Nederland in de categorie Fashion & Beauty.

Toename van mobiele conversie met 15%

Waarom een nieuwe webshop voor Rico Moda?

Rico Moda had al een webshop op maat draaien op een systeem dat volledig was gescheiden van het winkelsysteem. Deze webshop werkte prima, maar miste de exclusieve en persoonlijke klantbeleving die Rico Moda hun klanten graag wil bieden, zoals authenticatie via vingerafdruk of Face ID en een omnichannel-loyaliteitsprogramma. Bovendien wilde Rico Moda de webshop en winkel volledig met elkaar integreren voor hun omnichannel-strategie.

 

Adobe Magento 2 webshop met PWA

 

Rico Moda koos voor Itonomy vanwege de innovatieve en bevlogen benadering van hun vraag: niet door een standaardoplossing te bieden, maar te zoeken naar de juiste functionaliteiten voor die extra klantbeleving. In combinatie met Rico Moda’s wensen en eisen is gekozen voor Magento Community als e-commerceplatform.

De webshop is volledig geïntegreerd met achterliggende inkoop- en boekhoudsystemen en Rico Moda werkt nu omnichannel: de winkel en webshop draaien op dezelfde backend-oplossing. Dat betekent dat een klant online een aankoop kan doen, het product kan retourneren in de winkel en tegelijkertijd daar iets nieuws aanschaffen, waarbij al deze handelingen nu vanuit hetzelfde systeem gebeuren.

Daarnaast kun je als klant een Rico Club Membership aanvragen. Binnen de webshop log je dan in op een eigen klantportaal waar je naast standaardfunctionaliteiten, zoals het inzien van je puntensaldo (RiCoins), aankoophistorie en retouren, ook een styleboard kunt samenstellen van al je favoriete kledingitems. In de toekomst wil Rico Moda het klantportaal verder uitbouwen om bijvoorbeeld klanten te voorzien van advies op basis van vorige aankopen.

De voordelen van PWA

Rico Moda wil meer zijn dan alleen een webshop door naast het productaanbod hun klanten te inspireren met mooie content en een totaalbeleving. Met andere woorden: de uitstraling en beleving van een exclusieve herenzaak zien de klanten ook terug in de webshop. Daar past de nieuwe PWA-technologie met Vue Storefront goed bij.

Wanneer je de webshop van Rico Moda via je je smartphone opent, laad je de PWA in (dat gebeurt automatisch op de achtergrond) en vervolgens alleen nog maar de data die je nodig hebt. In de hele customer journey heb je niet meer te maken met page refreshes, want alles wat je aanklikt, is direct zichtbaar. Rico Moda’s mobiele webshop en alle onderliggende pagina’s laden dus ontzettend snel en hebben de look-and-feel van een app.

Verder heeft Rico Moda een ‘lazy interactiedesign’ voor de mobiele gebruikers: waar je normaal het menu linksboven vindt, staat deze nu onderin, zodat je gemakkelijk met je duim kunt navigeren. Daarnaast kun je eenvoudig met je duim een extra ‘assistive touch’ overlay openen. Vanuit die overlay kun je zoeken in de webshop, inloggen op je account en je winkelmandje bekijken. Het koopproces wordt niet onderbroken, want je sluit de overlay en je kunt verdergaan waar je was gebleven in de webshop, zonder dat je bent doorverwezen naar andere pagina’s.

 

 

Direct betalen met Apple Pay

Natuurlijk kun je in de webshop van Rico Moda op verschillende manieren en via een veilige omgeving betalen, zoals met iDeal, AfterPay of PayPal. Maar omdat gemiddeld 80% van het webshopverkeer via Safari komt, wilde Rico Moda het deze klant zo gemakkelijk mogelijk maken om af te rekenen. Wanneer je de webshop opent via Safari en je wilt betalen, dan kun je dit direct vanuit je winkelmand doen met Apple Pay, via elk apparaat die met Apple Pay is gekoppeld. Met deze aanvullende functionaliteit doet Rico Moda een stapje extra om de ervaring van hun klanten te optimaliseren.

Het resultaat

Dat Rico Moda het goed doet, blijkt wel uit de reviews via Thuiswinkel Waarborg. Met ruim 6500 beoordelingen scoort Rico Moda gemiddeld een 9,5 en beveelt maar liefst 98% de herenspeciaalzaak aan. Rico Moda heeft met het nieuwe e-commerceplatform een toekomstbestendige Magento-webshop die ze de komende tijd kunnen uitbouwen. Met de publieksprijs ziet Rico Moda direct resultaat van de verbeterde gebruikerservaring en het nieuwe design van de PWA-webshop.

Wil jij ook met itonomy overstappen naar een nieuw platform?