Terug naar het overzicht

MS Mode ontwerpt al meer dan 50 jaar fashion voor vrouwen met rondingen. Het is een internationaal modemerk met meer dan 220 winkels in Europa. Daarnaast is de webshop 24/7 beschikbaar. MS Mode is onderdeel van COOLinvestments. Andere fashionmerken die onder COOLinvestements vallen zijn America Today, CoolCat en SAPPH.

In 2021 is een verkoop online net zo volwassen als offline. Een goede webshop is dus optimaal aansluiten bij je doelgroep. – ecommerce manager

Optimale UX en interaction design voor de webshop van MS Mode

 

Een essentieel onderdeel voor een succesvol e-commerce platform is de user experience (UX). Onze collega en Art Director Bram Birkhoff houdt zich bezig met UX en interaction design voor de webshops die we bouwen. Hij vertaalt merkwaardes naar (responsive) design op maat, zodat de look-and-feel van de webshop aansluit bij de uitstraling en beleving van het merk. Een optimale user experience is belangrijk, want een verbeterde gebruikerservaring draagt bij aan een hogere conversie. Onlangs is ook het creatief design van de webshop voor MS Mode afgerond. Bram vertelt je daar graag meer over!

 

Bram, wat zijn UX design en interaction design?

“User experience (of UX) en interaction design zijn mijn specialiteiten als Art Director. Een webshop kun je zien als een interactief platform. Met interaction design bepaal je de structuur van de webshop en bekijk je hoe de webshop moet werken. En natuurlijk hoe dat aansluit op het online handelen van jouw webshopbezoeker. Kortom, MS mode wilde met interaction design de webshop in de basis optimaliseren voor haar klant.”

 

“User experience design gaat meer om de look-and-feel van de webshop. Dus hoe ervaart de klant de webshop van MS Mode? Met als doel dat de bezoeker uiteindelijk met een goed gevoel de webshop verlaat. Dus je bekijkt hoe je de webshop vormgeeft om het bezoek zo prettig mogelijk te maken voor de klant. Voor MS Mode stond zowel bij het interaction als UX design haar online klant centraal.”

 

Waarom zijn UX en interaction design belangrijk voor de webshop van MS Mode?

“Als kledingmerk is branding belangrijk, dus ook voor MS Mode. MS Mode richt zich op, zoals zijzelf zeggen, vrouwen met rondingen. En zoals elke doelgroep hebben zij specifieke wensen en behoeften waar een bepaald gevoel bij hoort. Dat wil je dan uitstralen met je merk. Jouw ‘merk-dna’ is dus belangrijk voor het ontwerp van zowel de user experience als het webshopdesign. Met haar webshop wil MS Mode haar klanten inspireren.”

 

“Natuurlijk is de webshop van MS Mode een middel om kleding en accessoires te verkopen. Ook commercieel gezien is het van belang om de klant zo optimaal mogelijk door jouw webshop heen te leiden naar de uiteindelijke check-out. UX en interaction design spelen ook hierbij een grote rol.”

 

Hoe zag de ontwikkeling van het UX en interaction design met MS Mode eruit?

“MS Mode had al een eigen huisstijl en e-commercestrategie. De strategische basis stond dus. Het creatieve traject zag er als volgt uit”:

 

  1. “We zijn gestart met het interaction design. Centraal stonden de interactie met de klant en de indeling van de webshop. Hiervoor hebben we een sitemap, persona’s en customer journeys opgesteld. Uiteindelijk hebben we al deze zaken uitgewerkt in wireframes, de zogeheten bouwtekeningen van de webshop. In deze fase hielden we nog geen rekening met de look-en-feel van de webshop.”

 

  1. “Dat kwam namelijk in fase 2 van het project. In deze fase lag de nadruk op het visual design van de webshop van MS Mode. Dit resulteerde in een online style guide, met richtlijnen voor bijvoorbeeld het gebruik van foto’s, koppen en lettertype in de webshop.”

 

  1. “Ten slotte hebben we samen met het marketingteam van MS Mode ons beziggehouden met content. Zowel tekstueel als visueel. Ook deze aspecten zijn vastgelegd in de online style guide.”

 

“Zo werkten we dus van een blauwdruk van de webshop naar de uiteindelijke details als foto’s en productomschrijvingen.”

De optimale webshop, zowel voor MS Mode als de klant

Uiteindelijk heeft MS Mode een webshop die volledig is geoptimaliseerd voor haar webshopbezoeker. De klant wordt efficiënt door de webshop geleid tot aan de check-out, zonder enige verwarring. Daarnaast zijn de details ingevuld: de bezoeker vindt er uitgebreide productinformatie, vele productfoto’s, een specifieke maattabel en meer. Zo komt de merkbeleving van MS Mode volledig tot haar recht in de webshop!

 

Het resultaat

Een webshop met verhoogde conversie. Snel in laadtijd en afgesteld op de doelgroep. Dit is het resultaat voor MS mode.