Complete gids voor headless e-commerce

Zowel voor B2C- als B2B-organisaties kan het een uitdaging zijn om goede en betekenisvolle ervaringen te bieden aan hun klanten. Dit geldt zeker wanneer zij hun klanten eenzelfde ervaring willen geven op ieder moment van de klantreis. Veel organisaties gebruiken nog verouderde e-commerce platforms, kassasystemen en ERP’s. Deze zijn niet zijn gebouwd voor de flexibiliteit, snelheid en schaal die de huidige tijd met biedt.

Dit is waar headless e-commerce om de hoek komt kijken. Headless e-commerce is ontworpen om een ​​verkoop via meerdere kanalen te ondersteunen en stelt B2B- en B2C-organisaties in staat om hun klanten rijke en relevante ervaringen te bieden, waar ze ook maar in contact komen met jouw merk. Op deze pagina beschrijven we wat headless e-commerce is, wat het kan doen, waarom het ertoe doet, de enorme voordelen die het kan opleveren en hoe het eruit ziet in de praktijk bij klanten van Itonomy.

Leer wat headless e-commerce kan doen voor je webshop en welke voordelen het met zich meebrengt.

Headless e-commerce is de benaming van de techniek die de voorkant (frontend) van je webshop ontkoppelt (of loskoppelt) van de operationele backend-laag. De achterkant blijft achter zonder zijn “kop” (de voorkant), waar de term “headless” vandaan komt.

Door een headless webshop wordt deze, zonder de backend, automatisch sneller, flexibeler en functioneler. De backend kan al zijn cruciale taken uitvoeren zonder afhankelijk te zijn van de frontend.

Headless- architectuur integreert commerce-functionaliteit in je webshop. Kortom, het is een nieuw type webshop-techniek waar veel webshops naar toe neigen.

Inmiddels heb je een goed begrip van wat headless e-commerce is: een schone scheiding van de publieksgerichte voorkant van je webshop van de commerciële functies en logistiek aan de achterkant. En je bent goed thuis in de voordelen, die variëren van snellere implementatie tot beter gedifferentieerde klantervaringen en meer naadloze omnichannel mogelijkheden. Laten we nu kijken hoe headless e-commerce precies werkt.

De front-end en back-end van een headless e-commerce winkel werken weliswaar onafhankelijk van elkaar, maar ze communiceren voortdurend met behulp van Application Programming Interfaces (API’s). Het op deze manier gebruiken van API’s elimineert alle afhankelijkheden die nieuwe front-end releases of aanpassingen kunnen hebben met de back-end, wat betekent dat de twee niet tegelijkertijd ontwikkeld, geïmplementeerd en beheerd hoeven te worden. Met deze aanpak kan de front-end ontwikkelingsteam volledige creatieve controle krijgen over de klantervaring. En dat biedt veel voordelen!

API’s zorgen er niet alleen voor dat de twee helften van een e-commercesysteem onafhankelijk van elkaar functioneren – ze voeden ook omnichannel-scenario’s en maken elk systeem, elke applicatie of elk loT-apparaat mogelijk. Ontwikkelaars gebruiken API’s om informatie en ervaringen via klantcontactpunten te verzenden. API’s nemen signalen op van de front-end gebruikersinterface, voeren deze uit naar de back-end en komen dan terug met nieuwe informatie die zich vertaalt in een verwachte ervaring aan de front-end.

Zie API’s als boodschappers die uw verzoeken aannemen – de online aankopen, vergeten winkelwagen meldingen, etc.vertellen wat je wilt doen, en dan terugkomen met een reactie. We zien een vereenvoudigde versie van de digitale winkelervaring op klantgerichte touchpoints, maar aan de achterkant zijn de complexiteit en technologie die deel uitmaken van de winkelervaring in volle gang.

Het gebruik van API’s met headless e-commerce is vooral relevant voor merken die hun content willen gebruiken in hun webshops. API’s kunnen namelijk naadloos worden geïntegreerd met elke contentmanagementoplossing (CMS). Bij Itonomy werken we meestal met Storyblok. Eén van de meest geavanceerde headless CMS. De koppeling met Adobe Magento is eenvoudig waardoor klanten snel en makkelijk aan de slag kunnen.

Lees bijvoorbeeld hoe de Butcher of Blue met het headless CMS van Storyblok unieke content maakt.

Een praktijk voorbeeld van een headless Adobe – Magento webshop door Itonomy

Itonomy heeft veel ervaring met headless e-commerce oplossingen. Vooral binnen de fashion en retail markt is het gebruik van headless e-commerce interessant. Want, naast beleving is ook de omnichannel toepassing fantastisch. Bedrijven kunnen namelijk zowel online als in de winkel klanten herkennen, bedienen en adviseren met éen en dezelfde beleving.

Wil je een mooi voorbeeld zien?

  • Rico Moda: inloggen zonder gebruikersnaam en wachtwoord maar met je pincode of fingerprint zorgt voor een nieuwe ervaring.
Ontdek meer over Headless e-commerce