Vier redenen om je PWA in de AppStore beschikbaar te maken

Waarschijnlijk heb je de term al eens horen langskomen: een Progressive Web App, ofwel PWA. De vraag naar PWA’s neemt razendsnel toe. Dat komt niet alleen omdat (e)commerce spelers kiezen voor de flexibiliteit van een headless e-commerce architectuur, maar ook omdat je met een goede PWA een grote stap kunt zetten in de gebruikerservaring van je klanten. De effecten op conversie van een shop die sneller werkt, een gepersonaliseerd aanbod laat zien en betalen makkelijker maakt laat zich raden. Bij het kiezen voor een PWA ontstaat er echter nog een nieuwe kans; je webshop ontsluiten in de AppStores van Apple en Google.

Afbeelding met screenshots van PWa de wordt vertoond in de app store

PWA’s zijn populair omdat ze veel lichter zijn dan traditionele webshops en websites, dus pagina’s laden veel sneller. Dat is niet alleen prettig voor de gebruiker, maar heeft ook invloed op je ‘core web vitals’. Dit is het systeem waarmee Google meet hoe snel webpagina’s laden. Hoe sneller een pagina opent, hoe hoger Google deze indexeert… en hoe hoger jouw PWA in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Met een PWA open je een geoptimaliseerd verkoopkanaal die de kracht van mobiele toestellen ontsluit. Denk aan de fingerprintscan, spraak- en gezichtsherkenning en snelle betaalmogelijkheden. Maar wist je dat voor een fractie van de traditionele app ontwikkelkosten, je de PWA ook kunt ontsluiten als mobiele applicatie in de AppStores van Google en Apple? Wij lanceerden in oktober vorig jaar de Butcher of Blue PWA in de appstores. Maar waarom is dit eigenlijk interessant?

“Itonomy hielp ons een efficiënt internationaal online sales kanaal in te richten.”

Roeland Smits, Essenza Home

Vier redenen om je PWA te publiceren

  • Vergroot je vindbaarheid

Met je PWA in de AppStores word je beter vindbaar voor je klanten. Met een PWA kun je jouw webshop ook beschikbaar maken voor de Google Play Store en de Apple AppStore. Dat is waar jouw klanten zoeken en waar ze jouw webshop nu dus ook kunnen vinden.

  • Open voordelig een nieuw verkoopkanaal

Bij het investeren in een PWA betaal je voor één kanaal, maar krijg je de kans er laagdrempelig een tweede aan toe te voegen. Want als je slim omgaat met het ontwerp van je webshop, is deze ook klaar om zonder grote investeringen naar de AppStores gepubliceerd te worden. Dat betekent dat klanten en prosp ects je voortaan via een nieuw kanaal kunnen benaderen – zonder dat je een mega- investering hoeft te doen voor het ontwikkelen van app.

  • Verbeter de klantrelatie met gepersonaliseerde interactie

Gebruikers die jouw app downloaden, staan ‘open’ voor je merk. Ze zullen eerder geneigd zijn in te loggen of zich registreren. Waarom downloaden ze anders de app? Omdat gebruikers eerder geneigd zich kenbaar te maken kun je ze beter bedienen met gepersonaliseerde informatie, waardoor je als merk relevanter kunt zijn voor je klanten. Met een PWA kun je deze interactie met gebruikers al verhogen. Maar door je PWA te combineren met de mogelijkheden van mobiele applicaties, kun je ook de kracht van push notificaties gaan benutten over alle platformen.

  • Je infrastructuur blijft beheersbaar

Hoewel jouw app een nieuw verkoopkanaal is, beheer je deze met hetzelfde CMS als de PWA. Wijzig je jouw PWA? Dan worden deze aanpassingen ook meteen doorgevoerd in je apps. Zo ben je minder tijd kwijt aan het beheer en voorkom je inconsistentie over jouw verkoopkanalen.

De appstore

Het publiceren van PWA’s in de AppStore is met name interessant voor merken die minder afhankelijk willen worden van marketplaces en verkoopplatformen zoals Amazon, Kleertjes.com of Zalando: merken die zich willen gaan positioneren op de B2C markt. Kiezen voor een PWA is daarom ook een mooi moment om opnieuw je merkpropositie onder de aandacht te brengen.

Heb jij interesse om jouw PWA in de store te zetten? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van een PWA en of dit bij je past?

Laten we kennismaken!